Winkelwagen - € 0,00

U hebt niets in uw winkelwagen.

Sportinformatie

Algemene sportinformatie
Sporten is gezond. En dat dringt inmiddels ook door tot het bedrijfsleven. Verschillende bedrijven vergoeden deels de sportabonnementen voor hun personeel. Zelfs verzekeraars gaan het nut hiervan inzien, en vergoeden op hun manier weer naar bedrijven toe.
De eerste stap richting sporten is al een enorm goede stap! Hieronder een overzicht om nog meer uit het sporten te halen!


De voorbereiding
Sporten is zoveel meer dan bewegen! Vaak word er gedacht dat ‘als je lekker zweet’, goed bezig bent. Maar er zijn enorm veel verschillen binnen het sporten qua trainingsmanier. Het belangrijkste van het sporten is: Wat wil ik bereiken?. Afvallen? Sterker worden? Betere conditie?! Er zit enorm veel verschil in krachttraining en cardiotraining. Vraag je dus af, alvorens je begint met sporten, wat je wilt. Wat is het doel?! Sporten is altijd ‘iets’ dat je niet in een keer kunt bereiken. Het is daarom handig om je doel te stellen aan de hand van een periode van bijv. 3 tot 6 maand.

Warming-up
Noodzakelijk?! JA! Welke sport je ook doet, een warming-up is noodzakelijk. Een warming-up is meer dan warm worden! In de sfeer van het sporten raken, is ook de warming-up. Wanneer je bijvoorbeeld aan krachttraining doet, is een warming-up erg belangrijk. Tijdens de warming-up worden je spieren warm, je lichaam begint wat te zweten, je hartslag verhoogd en je bloed stroomt sneller door het lichaam. Allemaal dingen die enorm belangrijk zijn om tijdens het sporten geen blessure (of erger) op te lopen. De warming-up duurt slechts 10 minuten, en voegt zoveel toe! Doen dus!

De kern / training
De kern / training / wedstrijd staat altijd centraal. Natuurlijk afhankelijk van de sport die je doet. Hierin komt de kern, het doel van je sport naar voren.

Evaluatie
Hoe ging het sporten? Wat kon er beter? Wat ging er goed? Wat ging er niet goed? Heb je je doel behaald deze training / wedstrijd / periode?! Dit zijn dingen die belangrijk zijn voor de volgende training / wedstrijd. Neem die mee naar de voorbereiding van je volgende training / wedstrijd. Hierdoor wordt het sporten leuker en uitdagender.

Begeleiding
Het kan zijn dat je je begeleiding nodig hebt bij het sporten. Omdat je het wil of uit noodzaak. Dit kan bijvoorbeeld mentaal van belang zijn. In dit geval fungeert de begeleider vooral als ‘coach’. Deze coach helpt je met het behalen van je doel. De coach kijkt naar jou manier van sporten qua bewegen. Hoe voer je een beweging uit? Een coach kijkt ook hoe jij met de sport om gaat. Vind je het leuk, of vind je het niet leuk? Waarom? Een coach hoeft niet altijd iemand te zijn die zelf ook sport, een coach kan ook iemand zijn die jou helpt met bepaalde problemen op te lossen.

(Sport)voeding
Ook dit is belangrijk. Het is handig als je als sporter enige informatie over voeding weet. Wat zijn vetten? Waar zitten deze in? Zijn er ook goede vetten? Waar moet ik op letten qua voeding bij mijn sport?
In de oktober-nieuwsbrief is dit onderwerp naar voren gekomen. Klik hier om naar de uitgebreide uitleg over voeding te gaan.


Deze sportinformatie is samengesteld door Klaas van der Wielen, o.a. gediplomeerd fitness instructeur A + B en sportmasseur.

Niets op deze pagina mag worden overgenomen en / of gepubliceerd zonder toestemming van FitnessFit Webshop.